Jeg vil starte med at sætte emnet lidt i relief. I 1971 var der 1.213 trafikdræbte personer – altså 3.3 mennesker i gennemsnit – hver dag!
Der blev bl.a. indført påbud om sikkerhedssele og hastighedsbegrænsninger, hvilket bragt antallet af trafikdræbte ned. I 2024 var der “kun” 145 trafikdræbte i danmark.
Nedenstående graf viser den generelle nedgang i personskader de seneste år (1997-2023) i vores kommune:

Nedenfor vises antallet af personskader i trafikken pr. 10.000 indbyggere. Man ville forvente, at en stor bykommune som Lyngby har flere personskader og dræbte i trafikken end landkommuner. Derfor har jeg vist Haderslev Kommune, som viser, at vi omvendt har færre personskader! Det skyldes bl.a., at man i byerne adskiller trafikken mere, så f.eks. cyklister har deres egne stier.
Men det er meget svært at sammenligne kommuner statistisk. Vigtige faktorer er bl.a. trafiktætheden, antal kilometer veje i kommunen og forekomsten af motorveje. Bemærk også at motorveje er statsveje, så vi har ingen direkte indflydelse på trafikafviklingen der.

Nedenfor en graf der viser hver trafikgruppes andel af personskader:

Lyngby-Taarbæk Kommune har lavet trafiksikkerhedsplan der gælder perioden 2023-2023. Planen sætter rammerne for indsatser og investeringer på trafiksikkerhedsområdet.
Visionen er konkretiseret i fire målsætninger, der skal gøre indsatserne målbare. De fire målsætninger er:
- Der må ikke være nogen dræbte og højst otte alvorligt tilskadekomne i 2027
- Minimum 75 pct. af alle trafikanter skal føle sig trygge i trafikken
- Minimum 85 pct. af alle børn skal føle sig trygge på deres skolevej
- Minimum 80 pct. af alle cyklister skal føle sig trygge i trafikken
Der er udpeget fem fokusområder, som har betydning for at reducere antallet af dræbte og tilskadekomne samt forbedre den generelle trafiksikkerhed og oplevede tryghed i trafikken.
De fem fokusområder er:
- Krydsulykker
- Lette trafikanter
- Skoleveje
- Høj hastighed
- Unge bilførere
I forbindelse med et analysearbejdet lokaliserede man ulykkeslokationer:
•Et kryds er ulykkesbelastet, hvis der er sket mindst fire trafikulykker i krydset.
• En strækning er ulykkesbelastet, hvis der er sket mindst fire person- eller materialskadeulykker på en strækning inden for 500 m.
Nedenfor kan man se politiregistreringer fra 2016 til 2020, hvor det fremgår at ulykkerne koncentrere sig om hovedfærdselsårer. Bemærk også, at politiet ikke registrerer “nær-ulykkes-situationer”, som optræder hyppigere end ulykker.

Analysen blev suppleret med spørgeskemaer til forældre, børn, skole etc.
Sluttelig var planen i offentlig høring.
Jeg synes, at så mange som muligt bør cykle eller gå til skole. Jeg forstår godt, at man som forældre kan være bekymret – men på et eller andet tidspunkt skal børnene jo kunne “slippes fri”. Jeg gør meget ud af at lære mine egne børn at cykle og færdes sikkert i trafikken – her har vi familier et stort ansvar.
Hvis man kører i bil til skole eller institution, kan man med undersøge muligheden for samkørsel med andre familiers børn.
Det er et tema, der handler om ulykker – og i værste fald dødsfald – så det er et emne, der let bliver følelsesladet. Det kan føre til, at hensynene ikke fordeles ligeligt mellem alle lokalområder.
Jeg er fortaler for, at man får identificeret ulykkeslokationerne på en strukturet og saglig baggrund, og at alle partier i kommunalbestyrelsen står sammen om, hvordan midlerne skal prioriteres på trafiksikkerhed.
Jeg har set nogle partier, der i valgkampen bruger Facebook til at spørge, hvor der er farlige trafikale forhold. Det er altid godt at spørge borgerne, men jeg synes ikke, at man må love, at man vil kæmpe for nogle lokale forhold, som kommer frem via Facebook. Vi er nødt til at se på hele kommunen under ét.
Alle partier udarbejdede i 2023 en trafiksikkerhedsplan. Jeg synes faktisk, det er et godt stykke struktureret arbejde, hvor man bruger både spørgeskemaer og politiets registrering af ulykker.
Politiets registreringer fanger dog ikke “nær-ulykker”. Her er det vigtigt at det indrapporteres af trafikkanterne til kommune/politi
Det er en god metode, hvor partierne arbejder sammen på grundlag af gode baggrundsdata. Alle skal tage ansvar og bedst muligt prioriterer sikkerhed i alle hjørner af kommunen.
Jeg mener ikke, at en enkelt kandidat kan gøre det bedre end alle partier i fællesskab.
Men ja, i valgkampen vil der nok være kandidater, som lige præcis mener, at de ønsker mere trafiksikkerhed end andre…og at de andre ikke tager personskade alvorligt….
Der vil også være kandidater, som vil favorisere bestemte trafikformer. Jeg går ind for, at der skal være plads til alle. Jeg er primært selv cyklist, men bilen er nødvendig for mange, for at deres hverdag kan hænge sammen.
Jeg har hørt argumentet, at bilisme går ud over trafiksikkerheden. Det er ikke korrekt, idet 85 % af alle cykelulykker er soloulykker eller skyldes sammenstød med andre cyklister. Trafiksikkerhed handler om at gøre det sikkert – uanset transportform.
Tilstanden af vejbelægningen (herunder cykelstier) og de trafikale installationer har større betydning for sikkerheden. Derfor må det – uanset partifarve – være noget, der prioriteres højt.
Trafiksikkerhedsplanen kan ses her:
Du kan læse baggrundsrapporten med uddybende analyser mv.
Du finder høringsnotatet her. Planen var i høring fra 5.12.2022 til 9.1.2023.
Bemærk iøvrigt at kommunen har en App (“Tip lyngby-taarbæk”), hvor man kan indrapportere huller i vejen etc.